Crisi de valors, qui ha de ser el mirall per triar el model a seguir?
Guió de Gemma Puig per el programa de ràdio el punt de l’interrogant del dia 14-11-2023
Avui parlarem de dos conceptes: un és la crisi de valors i l’altre el model a seguir.
El valor, la paraula en si té relació amb una valoració quantitativa de quant valen les coses, i l’opinió que tenim sobre algun fet, persona o situació. El podem qualificar de un valor afegit. Doncs per un costat el valor percebut, té relació amb la crisi de valors, es podria parlar d’una qüestió de màrqueting i moda?
En el valor, en les societats sempre s’ha distingit per teles o materials i actualment podrien ser les marques (apple, Gucci), que poden donar un estatus, llavors tenim que alguna cosa exterior, posiciona.
Quan diem crisi de valors, és una opinió subjectiva d’uns fets, on volem atribuir un valor a un objecte, acció o persona. En aquest cas ens preguntem si com a societat s’estan desvalorant motors interiors com ara: la bondat, la compassió, companyerisme, l’empatia, la inclusió…?
La perspectiva dels valors com a societat és canviant i amb l’era digital, és desafiant, ja que s’atorga a l’exterior molta importància, quan els valors com l’interior que promouen la igualtat en tots els aspectes, no es cultiven tant. Els models a seguir quins són, què són i quina importància tenen com a societat? El model a seguir pot ajudar a convertir-nos en la persona que volem ser i ens inspira a fer una diferència a les nostres vides. És significatiu que influeixen en la manera correcta i pot ser una figura de motivació i motor, en la cultura que vivim, la literatura, el cinema (personatges ficticis, superherois), el teatre, les arts… La religió influeix molt, l’esport (seguir l’esport i els seus jugadors), també els que s’anomenen influencers i youtubers que marquen tendències i també els que ensenyen una manera de viure anomenat life style en la manera que es vesteixen es mira molt el outfit.
Podem parlar de diferents generacions, pot ser que segons l’edat, la cultura i el lloc podem estar condicionats en alguns models a seguir, l’algoritme et mostra el que t’agrada i el que has estat cercant. Ens pot condicionar?
La influència dels mitjans de comunicació i les xarxes socials fa més difícil de saber cap on anem i la sensació és vertiginosa de canvi, seguim i cap a on?
Cançó: “Quiero ser como tú” El libro de la selva.