Quina identitat mostrem a les xarxes socials?
Guió: de Manel Benito per el programa de ràdio el punt de l’interrogant del dia 26-3-2024
Tots tenim constància de tenir una identitat, de ser únics d’una forma o altra, amb una doble faceta per ser diferents però a la vegada també similars a grups socials amb els que ens sentim identificats.
Les xarxes socials són entorns perfectes pel modelatge d’identitat dels usuaris.
La identitat digital és el conjunt d’informació publicada a Internet sobre nosaltres i que componen la imatge que els altres tenen de nosaltres: dades personals, imatges, noticies, comentaris, gustos, amistats, aficions, … Totes aquestes dades ens descriuen a Internet davant els altres i determinen la nostra reputació digital, és a dir, l’opinió que tenen els altres sobre nosaltres a la xarxa. Aquesta identitat pot construir-se sense que es correspongui exactament amb la realitat.
Ens mostrem com som o ens mostrem com ens agradaria ser?
No es tan senzill, en moltes ocasions no ens mostrem com som o com ens agradaria ser, sinó que busquem, experimentem i provem fins i tot de manera inconscient. Fem o diem alguna cosa d’una forma, i si no funciona o no es produeix la reacció que esperem, aleshores modifiquem aquesta forma, en com un procés d’aprenentatge.
Moltes de les coses que s’escriuen en els perfils o murs de les xarxes socials, i moltes de les fotos que es pengen, tenen com a objectiu provocar una resposta en aquelles persones amb les que ens relacionem.
Rarament repetirem alguna cosa que hagi estat criticada, i amb tota seguretat aprofundirem en allò que sigui ben acollit. En moltes ocasions ni tant sols esperarem un comentari. La rapidesa i la immediatesa del món digital ens portarà a conformar-nos amb un M’AGRADA. D’aquesta forma, al rebre un M’AGRADA obtindrem l’anhelada validació social.
Per exemple, les xarxes socials a Internet estan jugant un paper molt més important del que ens podem pensar en el desenvolupament de la identitat dels propis menors. No són únicament espais en els que relacionar-se, conèixer a gent i pujar fotos. I no només les xarxes social clàssiques com Facebook, Instagram o LinkedIn, sinó que també les xarxes que s’estan creant a partir de la utilització dels sistemes de missatgeria instantània: WhatsApp, FaceTime, WeChat.
El perfil dels adolescents en les xarxes socials, o els blogs que creen, juguen un paper fonamental a l’hora d’explicar i acceptar el que senten i pensen. Els seus perfils funcionen com el autèntics diaris.
Els perfils en les xarxes socials ajuden també a rebre reconeixement social, interioritzar les normes socials i de relació, reforçar i crear vincles així com també multiplicar les possibilitats d’aconseguir l’èxit social o laboral.
Les xarxes socials estan desenvolupant un paper tant significatiu com el de la pròpia escola?
S’està fent un bon us de les xarxes socials?
Son una eina de manipulació?
Música: Two faces – Bruce Springsteen
Pel·lícula: La red social, Any 2010, Director: David Fincher