Rosa Puertas i Blanch

                                                                  

La humanitat s’encara a revolucions sense precedents, totes les nostres antigues històries  s ‘estan ensorrant, i encara no n’ha aparegut cap de nova per substituir-les. Com podem preparar-nos nosaltres mateixos i els nostres fills per a un món amb tantes transformacions mai vistes i amb incerteses tan radicals?

Així doncs, què hauríem d’ensenyar?

Molts experts en pedagogia afirmen que les escoles haurien de passar a explicar “les quatre C”: pensament crític, comunicació, col·laboració i creativitat.

Per anar al ritme del món, no ens caldrà simplement generar noves idees i productes: sobretot necessitarem reinventar-nos a nosaltres mateixos una vegada i una altra.

QUÍ SOC JO serà una pregunta més peremptòria i complicada que mai.

La tecnologia no és dolenta. Si saps el que vols en la vida, et pot ajudar a aconseguir-ho. Però si no saps què vols, a la tecnologia li serà molt fàcil dissenyar-te els objectius i agafar el control de la teva vida.

Saber què som i què volem de la vida… Aquest és el consell més antic: coneix-te a tu mateix.

L’EDUCACIÓ ÉS LA LLAVOR PER A LA TRANSFORMACIÓ.

Sempre hem cregut que l’escola farà un món millor i així és als països democràticament desenvolupats amb una escola pública i una sanitat pública que compti amb recursos econòmics, personals, ja que avui som la primera generació amb una consciència clara que hem sobrepassat tots els límits i les capacitats de càrrega del planeta i, molt possiblement, l’última generació que pot mirar de mitigar-ne els problemes i afrontar amb alternatives reals un futur, ara per ara, insostenible.

  • NECESSITEM REGENERAR LES RELACIONS ENTRE AQUESTS I LA NATURA?
  • NECESSITEM DEIXAR ENRERA ELS MODELS UNIFORMADORS, COMPETITIUS, ECONOMICISTES ?
  • ES TRACTA DE DEIXAR DE VEURE’NS COM A PROPIETARIS I DOMINADORS DEL PLANETA I DE LA VIDA?
  • DESIGUALTATS, ELS ALUMNES DE FAMÍLIES MÉS RIQUES NORMALMENT TENEN MÉS LLIBRES A CASA, ASSISTEIXEN A MÉS ACTIVITATS CULTURALS, ENTRE D’ALTRES VENTATGES, CREUS QUE MILLOREN LA SEVA CAPACITAT DE COMPRENSIÓ LECTORA?
  • CREIEU QUE EL NIVELL ECONÒMIC PERMET L’EDUCACIÓ DE LA NEUROCIÈNCIA (conèixer el funcionament del cervell per poder veure quines estratègies es poden aplicar a l’aula per facilitar l’aprenentatge de les diverses matèries).
  • EL RESPECTE I L’EMPATIA S’ERIGEIXEN COM A VALORS CLAU QUE FAMÍLIES I ESCOLA HAN DE FER PREVALER PER PREVENIR I LLUITAR CONTRA L’ASSETJAMENT ESCOLAR (i per extensió, de tot tipus d’abús de poder)?

 

Pel·lícula  : ELS CAMINS MÉS PERILLOSOS PER ANAR A L’ESCOLA.

LA ESPALDA DEL MUNDO . Javier Corcuera

Música : Alan Parson Project: EYE IN THE SKYE

 

Bibliografía:

 

  • Judit Monclús L’EDUCACIÓ A TRAVES DELS ULLS DE LA NEUROCIÈNCIA.
  • Elena Costas LES VACANCES MÉS DESIGUALS.
  • Carles Xifra EDUCACIÓ I EMERGÈNCIA PLANETÈRIA.
  • Alex Beard OTRAS FORMAS DE APRENDER. QUÉ FUNCIONA EN EDUCACIÓN Y PORQUÉ.
  • Yuval N.Harari 21 LLIÇONS PER AL SEGLE XXI